Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Anode

Op veel onderdelen van een schip vind je een anode, oa op de motor, romp van het schip en schroef. De anode die beschermd de kostbare onderdelen van het schip en dienen dan ook regelmatig te worden gecontroleerd op werking en indien nodig te worden vervangen. In de meeste motorblokken zit in het koelsysteem een zinkanode die in het blok zit geschroefd maar ook schroefassen en staatsstukken hebben een anoden bij de schroef om deze te beschermen tegen opoffering van edeler metaal. Gaten, kraters en dikke lagen oxide geven aan dat ze hun taak gedaan hebben met hun opoffering hebben ze edelere metalen scheepsonderdelen beschermd. Als een anode meer dan 50 procent is weggevreten dient deze te worden vervangen, maar als de anoden helemaal intact zijn en schoon hebben ze niet gewerkt. Het kan dan zijn dat de verkeerde anode is gemonteerd of dat de contactvlakken zijn niet elektrisch geleidden. Dit kan je controleren met een multimeter.

 

Anoden controleren:

Om de te controleren of er een elektrisch geleiding is zet je de multimeter op Ohm/weerstand. Als je de meetpennen tegen elkaar houd zal de meter nauwelijks uitslaan, geen weerstand. Om de geleding te meten van de anode zet je 1 meet pen op de anode en 1 op het schip bevestigen moeren (zonder verf) je mag dan nauwelijks weerstand meten, is er wel en weerstand meet dien de contact vlakken te worden gereinigd met een bostel of schuurpapier.

 

Welke type anode:

Zoutwater = zink anode

Zoet water = magnesium anode

Brak water = aluminium anode

 

motor anoden

Motor anoden

 

schroefas anoden

Ring anode voor schroefas

saildrive anode

Sail drive anoden