Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Brandstofpomp lekkage verhelpen persklep

Ik krijg steeds vaker van bezoekers van dieseldokter.nl de vraag hoe het komt dat er brandstof lekt boven op de brandstofpomp en de vraag hoe dit is te verhelpen. Monteurs die langs komen geven aan dat de brandstofpomp moet worden gereviseerd terwijl het echter gaat om een simpele o-ring van nog geen 1 euro. Ik denk dat deze klus wel te doen is voor de gemiddelde booteigenaar die zelf zijn onderhoud doet aan zijn scheepsdiesel. Ik heb een stap voor stap handleiding gemaakt hoe je de o-ring kan vervangen. De o-ring begeeft het opeens en kan licht lekken maar ook zo ernstig dat te veel brandstof onder de motor terechtkomt. Zover ik het kan inschatten gaat het voornamelijk mis bij scheepsdiesel met Bosch brandstofpompen van z’n 30 jaar en ouder. De pompen zijn op verschillende merken en type scheepsdiesels gebruikt. De handleidingen is toe te passen op al deze merken omdat de brandstofpompen allemaal gelijk zijn. In dit stuk gebruik ik de brandstofpomp van de MD11 waar ik de o-ring van de persklephouder ga vervangen. Dit onderdeel zit gelijk aan de van de MD serie, 2000 serie dieselmotoren van Volvo Penta en vind je ook op o.a. diverse Ferymann diesels.

 

 

De brandstofpomp van een dieselmotor is een betrouwbaar en complex stuk techniek die zeer lang mee gaat en die geen bijzonder onderhoud nodig heeft. Toch komt er op een gegeven moment het punt dat de pomp bijvoorbeeld brandstof gaat lekken. Dit stuk gaat over het vervangen van een o-ring die ervoor zorgt dat er geen brandstof uit de brandstofpomp lekt bij het lagedruk gedeeld genoemd de “brandstof galerij”. De brandstofgalerij kom je bij lijnbrandstofpompen tegen die onder anderen op de Volvo Penta MD11 zit. De brandstofpomp zit in het motorblok gemonteerd en op het bovenste deel van de brandstofpomp dat uitsteekt vindt je de brandstoftoevoerslang die vanaf de opvoerpomp komt en de hogedrukleiding(en) naar de verstuiver(s). Zorg voordat je aan deze klus begint dat de brandstofpomp goed is schoongemaakt, er mag geen vuiltje in de brandstofpomp komen als de persklephouder weg genomen is.

 

Op de tekening van de brandstofpomp is goed te zien welke onderdelen er in een brandstofpomp zitten. De o-ring die dient te worden vervangen is nr 7 op de tekening.

 

Hogedrukpomp waar de brandstof uit de aansluiting komt van de persklep

 

Haal de wartel van de hogedrukleiding los met steeksleutel 17. Als de motor meer meerdere cilinders heeft is het aan te raden om ook o-ring van ander perskleppen te vervangen.

 

   

Maak de persklephouder los met steeksleutel 19. Let wel op er zit in de persklephouder een veer en plunjer om de brandstof af te sluiten na inspuiting, deze raak gemakkelijk zoek wees dan ook voorzichtig met losdraaien van de persklephouder.

 

Persklephouden met 0-ring die moet worden vervangen. De koperen ring, veer en plunjer vind je in e persklephouder terug.

 

 

Plaats de koperring en veer met plunjer.

 

Plaats de persklephouder over de veer met plunjer en draai deze met de hand vast om vervolgens deze met steeksleutel 19 goed vast te zetten.

 

Monteer de hogedrukleiding naar de verstuiver weer op de persklep en maak de wartel los bij de verstuiver om de hogedrukleiding te ontluchten door de startmotor even te laten draaien.

Let op!!! Zet de buitenboordkraan dicht i.v.m. met gevaar op waterslag. Bij elk omwenteling van de motor zal de impellerpomp water in het uitlaad systeem pompen maar omdat er geen uitlaatgassen zijn om dit naar buiten te persen zal de motor vol lopen met water als de buitenboordkraan nog openstaat.