Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Bukh DV10

De Bukh DV10 is in princiepen inwendig gelijk aan zijn grotere broertjes uiteraard wel aangepast aan de verschillende vermogens. Het motorblok en cilinderblok zijn van zwaar gietijzer gemaakt en dit geld ook voor het vliegwiel, op deze manier word een zo rustige en trillengsvrije motor verkregen. Wat dit merk zo uniek maakt is dat er contragewichten zijn ingebouwd die tegen de draairichting inwerken waardoor de motor nauwelijks schut. Wat de motor ook betrouwbaar maakt is de brandstofpomp en de regulateur deze is simpel uitgevoerd maar zeer betrouwbaar.

BUKHDV10

Motor specificaties

Type

DV10 ME

Productie perioden

Vermogen

10 PK

Boring

85

Slag

85

Aantal cilinders

1

Cilinder inhoud

482cc

Stationair toerental

900-1200 omw.

Max Toerental

3000 omw

Draairichting

Linksom  (van achteren gezien)

Gewicht Motor

150

Max inbouwhoel

15 graden

Brandstofpomp

Bosch

Inspuiting

Voorverbrandingskamer

Inspuitvolgorde

1

Inspuitmoment

14.7 voor BDP

Openingsdruk

150 kg/cm2

Klepspeling

Koud gemeten

Inlaad

0.20 mm

Uitlaad

0.25 mm

Koeling

Direct

Impeller

Johnson

Thermostaat

Wax

Thermostaat open

50-75 Graden

Smeerolie

SEA20

Oliedruk

2-4 kg/cm2

Inhoud carter

Startmotor

12 Volt 1.74Pk

Dynamo

12 Volt 50Amp 700W

Startaccu

12 Volt max 88Ah

Keerkoppeling

ZF

Reductie

2.5:1

Type olie

SEA30

Voor onderdelen kan je oa terecht bij Clouds International BV. www.clouds.nl