Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Bukh Geschiedenis

Bukh geschiedenis

De geschiedenis van het Deense Bukh begint in 1904 in het dorp Hoerve waar Jens Bukh en Johannes Gry een windmolen en motorenfabriek oprichten voor de landbouwindustrie.

In 1915 beginnen zij een nieuwe fabriek in Kalundborg, waar marine motoren worden gebouwd. De fabriek wordt in 1929 overgenomen door A.P. Moeler. In de oorlogsjaren produceert Bukh vooral gasgeneratoren. Na de oorlog wordt er zo’n 20 jaar lang tractoren gebouwd. In de periode 1971-1974 komt een aantal nieuw ontwikkelde scheepsmotoren op de markt: DV8, DV10, DV20, DV36, DV48 en later de DV10L en de DV18.

De cijfers geven het aantal pk’s aan dat door de motoren worden geleverd. In 1994 wordt de productie overgenomen door de Aabenraa Motorfabrik A/S en in 2000 komt dan de DV32 uit.

Bij Aabenraa zijn al vele duizenden Bukh motoren van de lopende band gerold en de productie loopt nog volop. Het grootste gedeelte van de Bukh motoren wordt in reddingsboten geplaatst, dit omdat de Bukh volledig aan de SOLAS-eisen voldoet (Safety Of Life At Sea). Motoren die aan de eisen van SOLAS voldoen kunnen vrijwel alle denkbare omstandigheden aan, zoals starten met de hand bij min 20 C°.

 

bukh...              bukh.

Bukh                bukh..