Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

DAF 575

DAF 575

De eerste DD575 in-lijn diesel werd in Eindhoven gebouwd in het jaar 1957 en de productie van dit succesnummer staakt eind 20e eeuw. Er zijn in die periode duizenden 575 gebouwd, voornamelijk voor vrachtwagens, maar ook voor de beroeps- en pleziervaart. Deze betrekkelijk zuinige 6 cilinder zie je nog steeds vaak in talloze schepen draaien en heeft bewezen zeer betrouwbaar te zijn.

495daf_dd575       Daf575 turbo4

 

Motor specificaties 
Type DAF 575
Productie perioden  1957-1985
Vermogen 105 PK
Boring 100.62 mm
Slag 120.65 mm
Totaal cilinderinhoud 5,76 liter
Aantal cilinders 6
Compressie verhouding 16:01
Compressie druk 25-26,3 bar
Stationair toerental 450 omw/min
Max Toerental 2640 omw./min
Draairichting Rechtsom 
Gewicht Motor 540 kg
Brandstofpomp Eerste type CAV Lijnpomp vacuumregulateur later Bosch met mechanische regulateur
Inspuiting Direct
Inspuitvolgorde 1-5-3-6-2-4
Inspuitmoment 28 graden voor B.D.P
Nozzel DLL150S211
Openingsdruk DD 575 165-173 kg/cm  DS 575 180-185 kg/cm
Opvoerpomp CAV
Klepspeling Koud gemeten
Inlaad  0.5 mm
Uitlaad 0.5 mm
Koeling Indirect
Impeller
Thermostaat Waxs
Thermostaat open 71-80 graden
Inhoud koelsysteem 22 liter
Smeerolie SEA 30
Oliedruk 3,5-4,2 bar
Inhoud carter 12 Liter
Startmotor 12 of 24volt
Dynamo 12 of 24volt
Startaccu 12 of 24volt
Keerkoppeling Paragon, Velvet en PRM
Reductie Zie type plaayje koppeling
Type olie Zie type plaayje koppeling
Oliepeilen keerkoppeling
Voor onderdelen kan je oa terecht bij Drinkwaard in Sliedrecht

De eerste DAF motoren hadden een brandstofpomp die je met de hand moest smeren/afvullen met olie. De pomp heeft een vuldop (F) waar de zelfde olie als de motor in gaat.

Het niveau word bepaalt door een leiding die in de letter C is gebogen, deze leiding zie je helaas niet vaak op zn pomp, dit is een latere modificatie.

Branstofpomp DAF

A. Ontluchtingsnippel
B. Stophefboom
C. Vulpunt regulator
D. Koudstartinstallatie
E. Opvoerpomp met handbediening
F. Vulpunt brandstofpomp
G. Overloop carter

Als je deze overloop leiding niet hebt ga dan als volg te werk.

Neem een 1/4 duims leiding og 6 mm staal +/- 20 cm lang  met een snij tonnetje de wartelmoer moet je weer gebruiken . Schroef de nieuwe leiding aan de opvoerpomp buig deze naar voren en omhoog ( 180 gr ) een ruim bochtje maken  dan buig je op de hoogte van de onderzijde van het zijdekseltje hem  weer naar achteren en naar beneden  ( 180 gr ) deze bocht wat kleiner nu steek en overige leiding voor langs het opvoerpompje en dan zaag je hem af ongeveer 1 tot 1,5 cm onder het zijdeksel de vorm van de leiding is overeen komstig met de letter C maar dan de uiteinden nog door lopen onder om hoog en boven naar beneden.

CAV pomp DAF

Brandstofpomp met het overloop leiding in de vorm van de letter C.

Afvullen carter brandstofpomp.

Vul de pomp met ca 250 cc motorolie en even later stoomt het uit het overlooppijpje doe daar een slang aan van 8 mm ( mag niet afsluiten ivb hevelwerking ) en doe deze slang in een opvang potje na 200 draaiuren de pomp gewoon wat bijvullen ca 150 cc dan loopt er eerst wat diesel olie eruit en daar na de overtollige smeerolie .

CAV brandstof pomp met vacuümregelaar afstellen

Hier de afstelling voor een DAF 475 en 575 met CAV vacuümregelaar . Zorg dat alles goed schoon is o a luchtfilter en ventcurie en de dosuurs in het inlaatspruitstuk .

Maak de gaskabel los bij de inlaat , draai de de borgmoer van de stationaire bout los 1/2 duimt en de leiding achter op de regelaar 14 mm ( deze alleen op lossen niet verwijderen ) en de borgmoer van de regelklep 21 mm . Start de motor en laat hem warm draaien , stel de motor stationair op ongeveer 450 / 500 toeren draai de de regelklep uit ( linksom ) dan gaat hij hunten en draai hem dan weer in tot dat het hunten stopt , geef nu een klein beetje gas tot ca 700 toeren en dan moet hij ook rond lopen verhoog het toerental per 100 toeren tot ca 1600 beweeg de gasliever heel licht en houd hem weer stil dan moet hij weer goed rondlopen , geef daar na even vlot gas en laat het gas los op de stationere aanslag en dan moet hij goed terugvallen op stationair  draaien en mag niet inzakken dat hij bijna afslaat . Indien er nog kleine verschillen zijn dan de gasklep of de regelklep nog iets verdraaien in of uit . Als dit naar tevredenheid is dan alles vast zetten en daarna het maxi toeren controleren en evt afstellen voor een 475 is 2850 en 575 2700 .

Het hele afstellen is een gevoel en kan niet uitgelegd worden als 2 en 2 is 4 , maar let wel op als de motor stationar niet tehoog staat dan loopt hij niet mooi rond daarom die 450 / 500 , mocht de boot erg trillen dan na de afstelling allen stationair hoger stellen , want u zult merken dat tussen de 450/500 en de ca 700 de motor wat onrustig is en dat is normaal .