Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

V-snaar

De V-snaar drijft meestal de dynamo en/of dynstart aan van een scheepsdiesel en in sommige gevallen ook een waterpomp die voor de koeling zorg van de motor. Omdat de koeling en in iets mindere maten de stroomopwekking van belang is voor een scheepsdiesel is het van belang om er voor te zorgen dat de V-snaar in top conditie is. Het is aan te raden om ook tussen de service beurten in de conditie van de V-snaar te controleren.
Om een goede aandrijving te garanderen moeten de poelies, V-snaar/riem en snaarspanner in orde zijn. vervang de V-snaar als die:

• Te diep/te hoog ligt
• Niet meer te spannen is
• Te veel geluid maakt.
• Uitgedroogd is
• De V-snaar scheurtjes vertoont. in veel gevallen is dit niet direct zichtbaar. Door de V-snaar te torderen kun je haarscheurtjes wel waarnemen. Controleer bij iedere onderhoudsbeurt de staat van de V-snaar(en) met de juiste voorspanning (raadpleeg hiervoor je werkplaats handboek) en vervang deze eventueel.
• Geglazuurde oppervlak vertoont
• Nat van de olie is
• Gerafeld is

snaardd

 

Het plaatje hieronder toont de verschillende slijtsporen.

snaar1 dd

A Scheurtjes
B Nat van de olie
C Geglazuurd oppervlakte vertoont
D Gerafeld is

 

Een V-snaar gaat meerdere jaren mee tenzij er iets mis is met de spanning van de snaar of de verschillende poelies niet in lijn staan.

foute uitlijning

 

V-snaar vervangen / op spanning zetten:

De meeste V-snaren worden gespannen door de dynamo/dynastart die op een scharnierend punt zit met een spanijzer (3)
Door op punt 1 te drukken met normale kracht (duim) kan je zien of de V-snaar juist afgesteld staat, je mag de V-snaar circa 5mm indrukken.

spanning meten v-snaar

 

Om de V-snaar te vervangen draai je de bout van het scharnierende deel van de dynamo een paar slagen los en dit geldt ook voor de twee bouten van het spanijzer. Druk de dynamo naar het motorblok en wrik de V-snaar eraf. Leg de nieuwe V-snaar erop. Span de dynamo uit en zet deze vast in de stand met de bout verbinding naar het dynamospanijzer. Draai daarna de overige bouten vast en controleer de V-snaar spanning.

 

V-snaar opmeten:
De meeste scheepsmotoren hebben een V-snaar met een breedte van 10 mm en soms 13 mm. De breedte is te meten met een schuifmaat en de lente met een rolmaat (zie foto’s)

V-snaar rolmaat

Lengte meten met de rolmaat, de V-snaar lengte is 900 mm

IMG_2822

Breedte meten met de schuifmaat.

 

V-snaren voor divers motor type kunt u vinden in de Winkel van mijn nieuwe site www.dedieseldokter.nl