Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Verstuiver

Verstuivers zijn er in verschillende uitvoeringen zoals o.a. tapverstuivers, gatverstuivers en één- & tweetrapsverstuivers. Daarnaast zijn er twee soorten inspuittechnieken, namelijk direct in de cilinderruimte en indirect in de wervelkamer. De verstuiver is een vitaal onderdeel voor het werken van een dieselmotor, maar is een onderdeel wat maar zeer weinig onderhoud nodig heeft.

Tapverstuiver

Een tapverstuiver wordt in dieselmotoren toegepast met indirecte inspuiting en heeft een openingsdruk die ligt tussen de 100 en de 135 bar. De tapverstuiver heeft 1 inspuitopening en de verstuivernaald wordt bij een bepaalde dieseldruk gelicht.

De brandstof wordt in een vóór- of wervelkamer gespoten en in deze ruimte wordt de diesel gemengd met lucht waardoor een brandbaar mengsel ontstaat

tapverstuiver

Gatverstuiver:

Een gatverstuiver wordt in dieselmotoren met directie inspuiting toegepast en heeft meerdere openingen waardoor de diesel direct in de cilinder wordt geperst. De verbrandingsruimte bevindt zich in de zuigerbodem en de plaatsing van de inspuitopeningen is exact op de vorm van de verbrandingskamer afgestemd.

Door deze constructie kan de verstuiver maar op één manier in de cilinderkop geplaatst worden.

De openingsdruk van deze verstuiver ligt tussen de 180 en 250 bar.

Gatverstuiver

Eén- en tweetrapsverstuivers:

Dieselmotoren met een directe dieselinspuiting hebben een relatief harde dieselklop, dit heeft te maken met de grote drukstijging in de cilinder door de grote hoeveelheid diesel die in één keer ingespoten wordt.

Door gebruik te maken van de zogenaamde vóórinspuiting wordt de verbranding voorzichtig ingezet waardoor de dieselklop een stuk verminderd.

De verstuivers hebben 2 veren namelijk een normale veer en een zwakke veer. Door de zwakkere veer zal de naald bij een lage druk al een beetje kunnen lichten, de verbranding wordt hierdoor ingeleid.

De naald van de verstuiver loopt tegen een aanslag, die opgesloten zit met een sterke veer. De druk zal verder oplopen tot de normale openingsdruk en de naald zal op dat moment maximaal open gaan (de hoofdinspuiting).

trapverstuiver