Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Impeller vervangen

De impeller is een belangrijk onderdeel van het koelsysteem.

De meeste motoren hebben een zelf aanzuigende impellerpomp die voor de directe koeling of indirecte koeling zorgt. Kijk even in de “Techniek hoek” voor uitleg van directe koeling en indirect koeling.

In het huis van de impellerpomp zit een neopreen impeller die draait in een rond huis. Aan de impeller zitten rubberen lippen die tegen de wand van het pomphuis drukken. Door de snelheid van de impeller worden de rubber lippen tegen de wanden van het pomphuis gedrukt waardoor er een aantal kamertjes worden gevormd. In het huis van de impellerpomp zit een “kam” aangebracht en op die plaats worden de rubber lippen tijdens het draaien van de pomp naar binnen gedrukt, daardoor verandert de inhoud van de kamer (deze wordt kleiner). Na het passeren van de ”kam” buigt de rubber lip weer naar buiten en word de kamer weer groter, dit veroorzaakt een zuiging en op deze manier zuigt de pomp het water aan. Het opgezogen water wordt daarna door de uitgang weg geperst.

De impeller moet je om de paar jaar vervangen en bij een winterstop het liefst verwijderen om de levensduur van de impeller te verlengen.

Foto 1                                  Fofo 2

Impeller vervangen:

De impeller vervangen is heel eenvoudig als je het onderstaande stappenplan volgt.

Stap 1

Haal het deksel van de impellerpomp weg door de schroefjes los te draaien.

Foto 0

 

Stap 2 

Neem twee schroevendraaiers en doe er wat tape om, zodat je het pomphuis niet kan beschadigen als je met de schroevendraaiers de impeller eruit, wipt. met een waterpomp tang is het ook mogelijk om de impeller eruit te trekken.

 image1     Foto 5

 

Stap 3

Maak het pomphuis schoon en check op slijtage (diepe groeven). Als deze er zijn en je had koelproblemen dan moet de pomp worden vervangen, hetzelfde geldt ook voor het impellerdeksel.
In sommige gevallen kan je het deksel omdraaien als je de verf eraf hebt gehaald en kan je nog een tijdje voort. De letters die vaak op het deksel staan hebben geen invloed op de capaciteit van de pomp en je kunt dus gerust het deksel omdraaien indien dit mogelijk is.

Foto 7

Pomphuis.

 

Deksel van pomphuis met diepe groeven en deze moet worden vervangen of omgedraaid, dit  mag als nood oplossing.

Een nieuwe deksel kan je kopen in de  Winkel van de nieuwe site www.dedieseldokter.nl

Foto 8

 

Voorkant van het deksel, deze kan in dit geval van nood worden omgedraaid als de verf er af is gehaald.

Foto 9

 

Stap 4

Smeer het pomphuis en de impeller in met wat vaseline en plaats de impeller terug met een ty-rap eromheen, dit vergemakkelijkt het plaatsen van de impeller. Een impeller heeft geen voor- of achterkant maar let wel op dat de schoepen van de impeller in de juiste richting wijzen wanneer deze wordt geplaatst. De Try-rap tips is vooral bedoelt voor grote stuge impellers, bij kleine impellers is dit niet nodig.

Foto 10

 

Stap 5

Borg met het schroefje weer de impeller en plaats het deksel met een nieuwe pakking terug op de pomp.

Foto 11

 

Impeller vervangen en deksel weer gemonteerd

Foto 12

Hieronder een lijst met impellers die u kunt kopen in de Winkel van de site

Impeller 7401
Arona AD185
Bukh DV20, DV20M
Farymann K30M,
Perkins M20 Perama

Impeller 7402
Arona AD182L/M, AD190, AD190/195M, AD195M, AD295,
Beta Marie 20.
BMW D7, D12
Bukh DV8ME/SME, DV10LME/LSME, DV10M, DV10ME/SME,DV10LME/LSME
Farymann A30M, A40M, FK2, K34, 15W, 18W, 32W, L30M
Lombardini LDW401M
Nanni Diesel K34, L30,
Ruggerini MM150, MM191, PM105, RD100/2, RD100/951, RDM901, RM80, Rm90
Volvo Penta MD1, MD2, MD3, MD5, MD6, MD7, MD11, MD17
Volvo Penta 2001, 2002, 2003

Impeller 7403
BMW D35. D50
Beta Marine BD722, BD1005, BF2803, BV1305B, BV1505, BV1903, BV2203, BZ482,
Lombardini LDW1503M, LDW2004M
Nanni Diesel 2.40HE, 2.50HE, 2.50HE, 3.75HE, 3.90HE, P30, R30
Ruggerini MM351
Vetus M2.05, M3.10, M205, M310, M4.14
Impeller 7404
BMW B130.
Bukh DV36ME/SME, DV48ME/SME
DAF DF615MY
Farymann FK3, P30m, R30M, S30M
Ford 2400, 2722, 2401E, 2700 Turbo, 2701E, 2704E, 2711E, 2713E, 2714E,
Ford Lehman 4D50, 4D61
Lister Petter LPW2, LPW3, LPW4
Mercedes OM636, OM314,
Nanni Diesel 3.110HE, 3.100HE, 4.110HE4.110L,4.15HE,4.190HE, 4.330TDI, 4.180, MB180, MB220, MB300, MB300, M200, M240, M275,
Perkins 4.107Mll, 4.108, 4.108MLL, 4.236,4.236, 4.236T, 4.236LL, 4.99M, 4.99M,
Vetus M4.14, P4.25
Volvo Penta 2-55, 2-75,
Impeller 7405
DAF DP680M,DS575m, DT575MY, DT615MY
BMW B190, B220, D150, D190, D530TA, S636TA
Lombardini LDW2004 Turbo
Beta Marine BSD333,BSD678,
Ford 2723, 2725, 2726T, 2726TIM, 2726TM, 2728TIM
Mercedes OM352, OM355, 360, 401, 402, OM403, OM404
Nanni Diesel 5.280HE,6.280HE, 4.230, 4240, 4.380,5.300T, 5.570 6, 6.570T, 5250TEI
Perkins 6.305, 6.354, 6.3543, 6.354DM, 6.HD135
Volvo Penta AQAD30, AQAD41, AD31, AD41,
Volvo Penta KAD32, KAD42, KAD43, KAD44,
Volvo Penta MD30, TAMD31,MD32, MD40, TMD40, TMD41, MD42, MD50, MD70, MD100, MD120
Impeller 7407
Nanni Diesel D2840LE, D2842LE, D2842LXE, D2842LYE, D2845LE, D2866LE, D2866TE, 2100, 2100T,
Impeller 7409
Arona AD290,
Bukh DV20ME/SME
D1-13, D1-20, 1-30, D2-40,
LombardiniLDW502M, LDW602M, LDW702M, LDW903M, LDW1003M, LDW1204m, LDW1204 Turbo, LDW1404M,
Perkins M25, M30, 3HD30M35, M40, M50, M60, M80T Prima, M90, V8.510
Ruggerini RM270
Volvo Penta MD21,
Volvo Penta MD2010, MD2020, MD2030, MD2040

Impeller 7410
Peugeot Indenor DTP40, DTP50, DTP62,
Volvo Penta MD22
Impeller 7429
DAF DK1160MY, DKS1160M, DKT1160,DKV1160M,DVKD1160M
Mercedes OM424
Nanni Diesel 1300,1600