Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Motor levert niet vol vermogen:

Brandstoffilters verstopt: Filters vervangen en motor ontluchten.

Tankontluchting verstopt: Ontluchting doorprikken/schoonmaken.

Lucht in het brandstofsysteem: Dit kan een poreuze brandstofslang zijn maar vaak is er een afdichting van een filter/ontluchtingsnippel niet goed meer. Bij een luchtlek kan je met het hendeltje op de opvoerpomp brandstof oppompen, als dit resulteert in sneller starten dan heb je een luchtlek. Bij het ontluchten van het brandstofsysteem moet ook de hogedrukpomp worden ontlucht en in sommige gevallen de verstuivers.

Luchttoevoer naar de motor niet in orde: Verstopt luchtfilter of te weinig luchttoevoer naar de motorruimte toe.

Verstuiver versleten: Bij oudere motoren kan het verstuifbeeld niet goed meer zijn waardoor de brandstof niet correct wordt verneveld en niet geheel ontbrand. Bij versleten verstuivers heb je grijs(blauwe) rook, dit geeft aan dat de verstuivertips in de eerste fase van slijtage zitten.

Te lage compressie: Klepspeling is niet goed. Versleten zuigerveren/cilinderwand. Ingebrande kleppen, een oorzaak van klepspeling die niet goed staat. Lekke koppakking.

Koeling: Te weinig koeling kan ook het motorvermogen verlagen. Luchtlek in de afdichting van het wierpotdeksel. Waterpomp defect (impeller mist 1 of meerder schoepje en of deksel is te ver ingesleten) of een luchtlek bij een slangklem. Thermostaat defect. Warmtewisselaar is vervuild.

Uitlaat: Bij een vernauwing in de uitlaat zal de motor zijn uitlaatgassen niet kwijt kunnen en dit zal dan resulteren in een afname van vermogen. Vernauwingen kunnen ontstaan doordat de binnenvoering van een rubberen uitlaatslang los laat. Dit kom meestal doordat de slang te heet is geweest of op leeftijd is.

Alternator: Bij kleine motoren kan de alternator met een defecte spanningsregelaar te zwaar belast worden, dit gaat meestal gepaard met zwarte rook. Ook een te zware alternator geeft bij een kleine motor problemen.

Vuil in de schroef: De motor kan zijn vermogen niet kwijt omdat er bijvoorbeeld een stuk touw of een visnet in de schroef zit. Achteruit slaan kan helpen.