Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Motor wordt te warm:

Aanvoer verstopt:

Als het tempratuuralarm afgaat krijg je motor te weinig of geen koelwater meer. Het eerste punt is de aanvoer vanaf de afsluiter, deze kan dicht staan of er zit een verstopping door bv een plasticzak aan de buitkant van het schip. De slang los nemen en doorblazen kan de verstopping verhelpen als deze aan de buitenkant zit of in de slang, een wierpot kan ook dicht zitten met vuil.

Lucht in koelsysteem: Luchtlek in wierpotdeksel, slangenklemmen sluiten niet goed meer af.

Motor inwendig vervuild: Vervuilde/dicht geslipte koelkanalen bij direct gekoelde motoren komt meer voor naarmate ze ouder worden. Soms is het op te lossen door een reinigingsmiddel te gebruiken maar vaak is een kopdemontage noodzakelijk om roest en vuil uit de kanalen te spoelen. Vooral de overgang van blok naar kop wil nog wel eens dichtslibben.

 

Warmtewisselaar: Als de motor een warmtewisselaar heeft kan deze na verloop van tijd dichtslibben. De pijpjes van de warmtewisselaar kan je met een pijpenrager schoonmaken. Controleer het niveau bij een koude motor en vul zo nodig bij, enkele centimeters onder de vuldop van de warmtewisselaar en bij een expansievat tot ongeveer de helft. Let op: Bij een hete motor staat het systeem onder druk. Draag beschermde handschoenen en draai de dop in twee stappen los. Na minder dan een kwartslag blijf de dop geborgd en kan de druk samen met de hete koelvloeistof ontsnappen. daarna verder draaien en de dop is los.

 

Impellerpomp: Bij een impeller die 1 of meerder schoepjes mist zal de motortemperatuur omhoog gaan. Dit gebeurt ook als het deksel van de impellerpomp te veel is ingesleten. Een deksel is vaak om te draaien in noodgevallen, mits de verf eraf is gehaald.

 

Thermostaat defect: Een defecte thermostaat zorgt ervoor dat de motor niet meer wordt gekoeld en warm loopt, moderne thermostaten gaan open staan als deze niet meer werken. De bypass van het thermostaathuis kan vernauwd zijn of de thermostaat verkalkt. In een nood geval kan je de defecte thermostaat verwijderen en naar de haven terugvaren.

V-snaar:

Op veel motoren de impellerpomp (buitenboord water) of de circulatiepomp (koelvloeistofpomp) met en v-snaar aangedreven al of niet in combinatie met een dynamo. Als de v-snaar een koelpomp aandrijf is het van belang dat de v-snaar in een goede conditie is en op de juiste spanning staat.

Wisselende motortempratuur:

De thermostaat vergroot naar behoefte het koelcircuit. Wordt het koelwater te heet dan zal de thermostaatklep opengaan en een grotere hoeveelheid koelwater doorlaten. Om te voorkomen dat bij het opengaan in één keer een te koude golf koelwater door het motorblok wordt gepompt waardoor de klep direct weer sluit, heeft de thermostaat een bypass gaatje. Desondanks hebben sommige motoren toch last van een sterk wisselende koelwatertemperatuur. Vaak is dit euvel te verhelpen door het (verkalkte) bypass gaatje door te prikken of iets te vergroten. Controleer ook of de thermostaat in de goede stand is gemonteerd. Het gaatje hoort aan de bovenkant (op twaalf uur) te zitten.

Motor wordt overbelast: Te grote schroef en of spoed. Vuil in de schroef. Teveel weerstand in het uitlaatsysteem.

Smering: Naast smeren heeft olie ook de taak om de motor te koelen. Als er te weinig olie wordt rondgepompt (oliedruk te laag) zal de motor ook warmer worden. Verstopt oliefilter, versleten oliepomp, oliedrukventiel, en/of vervuilde oliekoeler kunnen bijdragen aan een warmere motor.