Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Oliedruksensor

Oliedruksensor.

 

Inleiding:

Oliedruk is van levensbelang voor de motor en daarom zit een waarschuwingssysteem op elke scheepsmotor die een alarm geeft als de oliedruk onder een bepaalde waarde komt. De waardes variëren per type scheepsmotor maar doorgaan ligt deze tussen de 0,25 en 0.75 bar. Het alarmeringssysteem kan op verschillende manier zijn uitgevoerd. Bij kleine scheepsdiesel is er meestal alleen een oliedruklampje en een zoemer die bij een te lage druk zal afgaan. De groter scheepsdiesels hebben naast een oliedruklampje een zoemer ook een oliedrukmeter. Wat de oliedruk moet zijn staat in de handleiding van de motor, dit zal ergens tussen de 2 a 4 bar zijn voor de gemiddelde scheepsdiesel. De oliedruk wordt ingesteld door middel van een oliedrukventiel die in het oliesmeersysteem van de motor is verwerkt. Heb je een oliedruk meter en jou meter geef een druk van 1 a 1,5 bar aan hoeft dit niet slecht te zijn als de motor al z’n 40 jaar oud is. door de slijtage van de lager word de oliedruk lager.

      

Oliedrukmeter                                   Oliedruksensor

Smeerschema dieselmotor.

Oliedruksensor:

De oliedruk sensor is er in 2 verschillende uitvoeringen als het gaat om aansluiten op de oliedruksensor. Je heb een oliedruksensor met 1 aansluiting genaamd W aansluiting waar alleen een waarschuwingslampje in combinatie met waarschuwingslampje wordt aangesloten, wil je ook een oliedrukmeter aansluiten of heb je die dan heb je een oliedruksensor met 2 aansluitingen met een W aansluiting en een G aansluiting waar de meter op word aangesloten. Bij beiden type sensoren is het motorblok de massa.

    

Oliedruksensor aansluitingen.

 

Werking van een oliedruksensor:

Oliedruksensor dwarsdoorsnede.

1 Afdichtingsring, 2membraam, 3 schakelhuis, 4 aansluitpunt G draad, schakelcontact,            6 draad van deze die ook als massa fingeert.

De tekening van de boven geplaatste afbeelding is een standaard oliedruksensor die als de motor stil staat contact maakt, als de motor loopt en de oliedruk is op druk zal het membraan (2) het contact (5) verbreken en de zoemer met oliedrukwaarschuwingslampje zal uit gaan.

 

Oliedruk waarschuwingslampje:

Het oliedruk waarschuwingslampje brandt automatisch als het contact wordt ingeschakeld op de accessoires van het contactslot. Bij deze stand zal alle waarschuwingslampjes gaan branden als test, als de sleutel wordt door gedraaid zal de motor aanslaan en bij voldoende oliedruk het lampje van de oliedruk uit gaan.

Oliedruk waarschuwingslampje.

 

Meten is weten:

Oliedruk te laag:

De oliedruk kan door de jaren heen steeds lager worden, dit geldt vooral voor oudere scheepsmotoren waarbij door slijtage de speling op de lagers groter word en daardoor de druk zakt. Een lager oliedruk kan ook komen doordat het membraam van de dieselopvoerpomp lek is en er diesel in het carter van de motor te recht komt, hierdoor word de olie dunner en het oliealarm zal afgaan. Bij diesel in de olie krijgt de olie een grijzige kleur en stinkt dan naar diesel. Een verkeerde olie en met namen verkeerde viscositeit ook voor een oliedruk alarm zorgen. Naast de al genoemde punten kan ook een elektrische storing voor een oliedruk alarm zorgen, zoals dat de bedrading is beschadigt maar een oliedruk sensor kan ook stuk gaan waardoor hij een signaal geeft terwijl de oliedruk goed is. Een oliedruksensor gaan niet snel stuk en gaan lang mee dus als je een oliedruk alarm krijgt zet de motor dan zo snel mogelijk uit.

 

Oliedruk te hoog:

Een te hoge oliedruk is ook niet goed voor een scheepsmotor. Bij een te hoge oliedruk krijg je overmatige slijtage op de glijlager van de motor. Een te hoge oliedruk kan komen door dat het oliedrukventiel vast zit of een verkeerde olie is gebruikt. In de praktijk is een afwijkende oliedruk vaak het gevolg van en defecte oliedruk meter en of sensor.

 

Oliedruksensor testen met stilstaande motor:

Het W aansluiting dat het signaal geeft aan het waarschuwingslampje en de zoemer kan worden doorgemeten op juiste werking door middel van een multimeter. Als de motor uitstaat is er geen oliedruk en zal de oliedruksensor contact maken als deze goed werkt. Door met een multimeter die op ohm stand staat kan je meten of de oliedruksensor wel of geen weerstand heeft. Een oliedruksensor die met een stilstaande motor een lage weerstand geeft is goed, geeft de multimeter een 1 of OL (Open Loop) betekend oneindige weerstand en dat betekent dat de oliedruksensor stuk is. Deze meting kan je alleen worden uitgevoerd als de motor stil staat en de aansluitingen van de oliedruksensor zijn verwijderd.

          

Oliedruksensor is goed.      Oliedruksensor is stuk.

 

Oliedruksensor testen met draaiende motor:

Het is ook mogelijk om de oliedruksensor te meten met draaiende motor. Er zal bij een juiste werkende oliedruksensor een oneindige weerstand worden gemeten omdat de oliedruksensor geen contact maakt, 1 of OL op de multimeterdisplay worden getoond. Ook bij deze meting is de zwarte snoer van de multimeter de massa en is aan het motorblok geklemd en de het rode snoer aan de W aansluiting van de oliedruksensor.

 

Oliedrukmeter en waarschuwingslampje met zoemer op dashboard testen:

Op het dashboard van de motor zit standaard het oliedrukwaarschuwingslampje en zoemer geplaatst en als de motor is uitgevoerd met een dubbelwerkende oliedruksensor ook een oliedruk meter. Het waarschuwingslampje en zoemer is gemakkelijk te testen doormiddel van het W aansluiting draad van de oliedruksensor aan massa te leggen, het draadje tegen het motorblok houden zal een alarm geven. Let op!! verf van het motorblok kan isolerend werken waardoor er geen alarm afgaat als de W aansluiting tegen het blok wordt gehouden.

W aansluitdraad aan massa blok geeft signaal.

 

Oliedrukmeter:

De oliedrukmeter kan ook getest worden door de G aansluiting draad tegen massa te houden, de oliedrukmeter zal dan helemaal naar een kant uitslaan. Als de oliedrukmeter niet uitslaat dan even meten of er voeding op de meter aanwezig is, meet ook de min aansluiting en de gever draad door.

Aansluiting oliedrukmeter.

Bij twijfel of de oliedruk wel in oorden is kan je met een lossen oliedrukmeter tester controleren of de oliedruk van de motor nog wel in oorden is.

Oliedruktester universeel.