Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Revisie Impeller pomp

Revisie impellerpomp

Een impellerpomp zorg voor de koeling van de motor en heeft weinig onderhoud nodig, het onderhoud dat er aan een impellerpomp zit is jaarlijks de impeller controleren en om de 2 jaar vervangen is voldoende qua onderhoud. Helaas is het wel zo dat de water seal na verloop van tijd slijten waardoor er water wordt doorgelaten naar de motor. Water in de motor is schadelijk vandaar dat er een verklikkergaatje tussen de water seal en de motor zit waar water uitkomt als de seal is versleten. Als de water seal niet snel word vervangen als deze water doorlaten zal de pomp-as corroderen en uiteindelijk water bij het carterolie komen. Als er water in het carter van de motor komt verander de motorolie in een mayonaise kleur. Een impellerpomp heeft meestal twee water seals, een water seal en een olie seal. Vaak zijn ze identiek maar omgekeerd van elkaar geplaatst.

De rode pijl geeft aan waar het verklikker gaat zit, dit zijn er meestal 4 in de omtrek van de pomp.

 

Met de onderstaande stappen plan heb ik de impellerpomp voorzien van nieuwe water seal, lager en as.

Stap1

Zet de buitenboordkraan dicht en haal de koelslangen van de pomp.

Stap 2

   

Haal de impeller uit de pomp door het deksel te verwijderen en het borg boutje los te halen, indien nodig en met twee schroevendraaiers of een waterpomptang kan je de impeller eruit halen.

 

Stap 3

Haal de pomp van de motor.

Stap 4

Trek het asje uit het huis en verwijder de oude keringen met en schroevendraaier.

Stap 5

Haal het glijlager los als dit vervangen dient te worden. het glijlager is een busje dat in het pomphuis is geperst, dit lager kan je eruit drukken met inbusbout en een stukje staal, zie foto’s.

   

Lager uitpersen met hulpstuk.

 

   

Lager inpersen met hulpstuk.

Stap 6

   

Plaats de eerste keerring met open kant naar beneden (de open kant aan de impeller zijden) tik  voorzichtig de keerring met een druk materiaal het pomphuis in totdat deze niet verder gaat.

Stap 7

Druk nu de tweede kering in het pomphuis (met de open kant naar boven) en zorg er voor dat deze gelijk aanligt aan het pomphuis.

Stap 8

 

Plaats de (nieuwe) aandrijfas terug in het pomphuis, smeer het asje met wat vaseline in dan gaat dit makkelijker.

Stap 9

Plaats de pomp terug op de motor en sluit de koelslangen weer aan. Gebruik bij voorkeur nieuwe RVS slangenklemmen.

Stap 10

Smeer het pomphuis in met wat vaseline en plaats de nieuwe impeller in het pomphuis en plaats de deksel terug met een nieuwe pakking.

Als het impeller deksels is ingesleten is het aan te raden om deze vervangen, te diep groeven in de deksel zal de koelcapaciteit van de pomp verminderen.

 

Wat heb je nodig.

Seals. Artikel nr. 833996  (2 keer) Te koop in de Winkel  van de nieuwe site www.dedieseldokter.nl

As als deze te veel is ingelopen. Artikel nr. 21951422, de wordt niet meer gemaakt voor deze pomp en heb ik laten maken. Te koop in de Winkel  van deze site.

Glijlager brons, deze wordt niet meer gemaakt maar heb ik laten maken. Te koop in de Winkel  van de nieuwe site de www.dedieseldokter.nl

Afdichtingen tussen pomp en koperen koelpijp. Artikel nr.418411. Te koop in de Winkel van de nieuwe www.dedieseldokter.nl site. Volvo Penta MD11 en MD17.

Afdichtingen tussen pomp en koperen koelpijp. Artikel nr. 829714. Te koop in de Winkel van de nieuwe site www.dedieseldokter.nl Volvo Penta MD5. Volvo Penta 2001, 2002, 2003

Voor de Volvo Penta 2001, 2002 en 2003 heb ik een complete repartie set. Te koop in de Winkel  van de nieuwe site.

Impellerpomp deksel. Te koop in de Winkel van de nieuwe site www.dedieseldokter.nl