Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Slangen rondom de motor

Slangen vallen in de categorie, doet wat het moet doen en we kijken er nauwelijks naar om. Slangen gaan lang mee mist de juiste type slang voor het juiste doel is gekocht, echter heeft een slang ook een bepaalde levensduur en als deze dan moet worden vervangen is het niet altijd makkelijk om de juiste slang te vinden. Slangen kan je in twee groepen verdelen namelijk er gaat een vloeistof door heen of gassen. Om met de laatste te beginnen moet je denken aan gas om mee te koken of mee te verwarmen en slangen voor de hete lucht verwarming. Naast die slangen heb je ook nog slangen om een bijvoorbeeld knal gassen af te zuigen bij de accu’s of slangen om de motor ruimte te ventileren.

 

Uitlaadslang.

De uitlaatslang die de uitlaadgassen en het koelwater afvoert is een slang van rubber omdat deze tegen hoger temperaturen kan en een rubberen slang heeft een lage doordringbaarheid. De uitlaatslang is een slang die goed tegen de hitte van de verbrandingsgassen moet kunnen en daarnaast mag deze slang giftige verbrandingsgassen niet door laten de boot in. Bij het starten van de motor komt er niet meteen koelwater mee en moet de slang dus ook tegen hoge temperatuur kunnen. Dit type slang kan je in verschillinde type kopen maar het is aan te raden om er een te kopen met het SEA keurmerk, dit is een internationaal keurmerk en geeft aan dat de slang aan de strengste veiligheidseisen voldoet. Slangen die tegen een hoge temperatuur kunnen zijn van rubber gemaakt en hebben meestal ook verstevigt met een kunststof of staaldraad bewapening dat is mee gevulkaniseerd, daarnaast is een rubberen slang van binnenkant glad afgewerkt wat voor en lage weerstand zorg.

 

Brandstofslang.

De brandstofslang is van NBR rubber gemaakt en word meestal met een kunststofbewapening uitgevoerd die is mee gevulkaniseerd, dit om knikken of plaat slaan van de slang te voorkomen. De brandstofslang wordt namelijk als pers en zuigslang gebruikt in het brandstofsysteem. Zuig tussen de tank en opvoerpomp ook wel onderdruk of vacuüm deel genoemd en na de opvoerpomp en het fijn filter staat er druk op de slang. Daarnaast moet de brandstofslang een lage doordringbaarheid hebben je wilt immers niet dat er brandstofgeurtje. De levensduur van een brandstofslang is lastig aan te geven maar deze gaat als deze niet in aanraken komt met chemicaliën van buiten af kan deze zomaar 20 jaar zonder problemen mee gaan.

Als je de brandstofslang niet meer verstouwd vervang deze dan, de kosten van brandstofslang bedraagt enkel euro’s per meter dus voor het geld hoef je het niet te laten. Als je de brandstofslang gaat vervangen kijk dan ook even verder dan alleen de slang, zijn de slangtule, afsluiters nog in een goed staat is filtersystemen nog goed en zog altijd dat je nieuwe slangen klemmen gebruikt en het liefs van rvs.

 

Koelwaterslang.

Voor de koeling van de motor gebruiken we ook een slang, deze slang gaat vanaf de afsluiter van de huiddoorvoer naar een impellerpomp en moet flexibel zijn maar wel stug genoeg om niet dubbel te bouwen. Vroeger werd hiervoor Tuban0 slang gebruikt, dit is een zwarte slang die erg flexibel is door de manier waarop deze slang werd gemaakt maar is zeer gevaarlijk omdat deze slang spontaan kan afschuren. De slang is dan ook verboden maar omdat deze slang in de jaren 70 en 80 op grote schaal is toegepast kom je ze nog vaak tegen op boten.  Als je de slag herkent van de foto dan raad ik je aan om deze spoedig te vervangen, ik ben op verschillende schepen geweest waar deze slang was gescheurd en schade had aangericht aan de motor en schip.

Het vervangen van de Tubano slang geeft wel wat moeite omdat deze meestal aan beide uiteinde een andere slagtule diameter heeft en dit moet je zien op te vangen met nieuw fitting werk. De slang die je nodig het is een zuig/pers slang met stalen in gevulkaniseerde spiraal.

        

De foto’s hierboven zijn Tubano slangen.

Hoe word een slang gemaakt.

Een slang bestaat uit één of meerdere mantels met eventueel een versterking. Deze versterking kan uit en kunststof bewapening bestaan of een stalen spiraal. Kunststof slang wordt door een matrijs geperst en in geval van versterking word een kunststof of stalen spiraal om de geperste binnenslang geweven/gewikkeld waarna de buitenlaag hieroverheen word gespoten. Bij verkeerd gebruik bv te hoge temperatuur kan de slang delamineren. Rubber slang heeft dit niet en word op een ander manier gemaakt. bij rubber gewikkeld slang word de binnenmantel om een lange staaf gewikkeld ook wel doorn genoemd. De grote van de overlappingen bij het wikkelen bepaalt mede hoe duurzaam de slang is op langer termijn. Na het weven en of wikkelen van de versterking volgt de buitenlaag, dit wordt ook wel doekdruk genoemd.in een oven wordt het geheel vervolgens gevulkaniseerd, dit is een bewerking waarbij het rubber elastischer word.

 

Huiddoorvoeren Slangtule’s en afsluiters.

Aan een slang zit meestal een slangtule en aan de slag tule soms een afsluiter. Hoe lang deze mee gaan is lastig te zeggen, dit hang namelijk mede af of de boot op zoutwater ligt en of er elektrolyse optreed. Elektrolyse is een kleine stroom die ontstaat tussen twee edel metalen, het edelere metaal offer zich dan op en in de meest gevallen is dat de messing huiddoorvoer, afsluiter en slang tule. Om elektrolyse te voorkomen dienen de huiddoorvoeren goed te worden geïsoleerd en een juiste anode op de romp te worden geplaatst. Om diverse fitting werk af te dichten zijn er verschillende materialen zoals teflon tape voor water en gassen goed gebruiken maar teflon tape is niet geschikt voor fitting werk waar brandstof doorheen gaat, de teflon tape lost op ten duur op. Om fitting werk waar brandstof door heen stroomt goed te laten afdichten kan je beter een afdichtigslijm gebruiken, de dicht zeer goed af maar is niet permanent en je kan dus het fitting werk weer los halen wanneer je wilt. Kijk ook voor diverse hitte bestendige teflon tape en brandstofbestendig afdichtinglijm in de winkel van deze site

 

 

CE wetgeving

De CE wetgeving voor de pleziervaart is op 16 juni 1998 ingegaan en geld alleen voor boten die vanaf dat moment in Europa werden afgeleverd, echter is het raadzaam om sommige regels over te nemen ook is deze niet verplicht voor jou boot.

Slangen en slangaansluitingen moet vrij toegankelijk zijn voor vervangen en periodieke inspectie.

Koelwaterslangen voor de motorinstallatie moet worden uitgevoerd volgens de voorschriften van de motor leverancier. Slangen dienen met voorkeur altijd gewapend te zijn om knikken en een goede doorlaat te garanderen.

Slangen voor de lenspomp moet zijn bewapend zodat deze altijd een goede doorlaat hebben zelf als er iets opstaat.

Brandstofslangen binnen de machinekamer moeten te minste 2.5 minuten brandbestemming zijn, buiten de machinekamer hoeft dit niet en is brandstofbestendig genoeg.

Voor de uitlaadslang kent de Wet Pleziervaartuigen geen voorschriften. Dit betekend niet dat je zomaar een slang kan gebruiken. Bij een controle van een CE-controleur kan deze verlangen dat je bewijst dat je de juiste slang heb gemonteerd. Het is bij uitlaadslang aan te raden om een gewapende slang te nemen die tegen hoge temperaturen kan.

Slangen dienen dubbelen slangklemmen te hebben. Bij een motorjacht ligt de grens op 15 centimeter boven de waterlijn en bij zeiljachten ligt deze 30 boven de waterlijn. Gebruik altijd RVS slangklemmen, deze worden vaak met A4 of A5 aangeduid.

Naast alle regels is er ook nog zo iets als gezond verstand maar ook de verzekering kan aanvullende eisen hebben als het gaat om de motor installatie, zo is het verboden om Turbana slangen te hebben onder de waterlijn.