Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Koelvloeistoffen

Antivries.

Met water aangelengd is het een ‘gouwe ouwe’ oplossing om te voorkomen dat het motorblok bevriest en om corrosie van je koelsysteem tegen te gaan.
Probleem is alleen dat je het in de juiste verhouding MOET mengen (dat doet niet iedereen) en dat je het met gedemineraliseerd of gedistilleerd water moet mengen (en dat doet niemand) en niet met kraanwater!
Met kraanwater mengen betekend dat een groot deel van de toevoegingen die de fabrikant zorgvuldig heeft uitgekozen al uitgewerkt zijn vóór je de motor start.
Niet slim dus!

Koelvloeistof.

Dat is een kant en klare vloeistof die je niet hoeft te mengen met water, en ook NIET mag mengen met water.
Voordeel hiervan is dat je een betere corrosiebescherming hebt door de constantere kwaliteit en geen kans op bevriezing.
Dit is dus de betere oplossing alleen moet je wel om de paar jaar deze koelvloeistof vervangen omdat het effect ervan uitgewerkt raakt.
De meeste van deze koelvloeistoffen kun je door elkaar gebruiken en mengen.

Long-life koelvloeistof.

Ofwel organische koelvloeistof, dit is iets wat de laatste tijd vaker gebruikt wordt en zeer lang meegaat (iets van 10 jaar of meer).
Dit is duurder in aanschaf, maar op termijn goedkoper en het geeft de beste resultaten.
Je kunt het meestal herkennen aan de knallende kleur (vaak fel roze) die bovendien een vies bruin kleurtje geeft als je het mengt met gewone koelvloeistof.
Dat vieze kleurtje is ook de bedoeling want je mag het NIET mengen met andere soorten koelvloeistof.

Sommige fabrikanten hebben de nieuwe long-life koelvloeistof al standaard voorgeschreven voor gebruik in hun motoren.
Doe je dat niet dan vervalt de garantie daarop. Dat zegt denk ik wel genoeg over het nut.
Gewoon water gebruiken is iets wat je alleen in noodgevallen moet doen.
Ik ken gevallen van zware inwendige corrosie binnen 1 jaar bij nieuwe motoren door gebruik van alleen water.
Nooit doen dus, behalve in nood!

Antivries werking.

De antivries bestanddelen die in een vloeistof zitten zullen na verloop van tijd minder worden waardoor de motor niet meer is beschermd tegen stuk vriezen. Of er nog genoeg antivries dopen in de motor zitten die de motor beschermd te stuk vriezen kan je meten met een antivriesmeter. Deze meter kan je kopen in de Winkel van deze site

 

Antivries tester.