Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Rookvormen

Er zijn verschillende vormen van rook die iets zeggen over de staat van de motor of die aangeven dat er een probleem is met de motor.

Witte / lichtgrijze stinkende rook: slechte verbranding door lage compressie, te koude motor of te late inspuiting.

Witte damp (niet stinkend): stoom door te weinig waterinjectie bij (hoge) motorbelasting.

Blauwige rook: meestal slechte verbranding door een te hoog smeerolieverbruik maar kan ook komen door slechte compressie of een carterontluchting die dicht zit.

Blauw-grijze rook: Kan komen door vaak onbelast draaien van de motor.

Zwarte rook: slechte verbranding door teveel brandstof en/of te weinig lucht. Kan ook voorkomen bij zware motorbelasting in combinatie met slecht werkende brandstofinspuitapparatuur.

Een slecht werkende opvoerpomp kan ook voor een rokende motor zorgen.

Deze rookvormen zijn een indicatie van een probleem met de motor maar er moet ook rekening worden gehouden met bijvoorbeeld de leeftijd en het type van de dieselmotor, de motortemperatuur, de buitentemperatuur, de gebruikte brandstof, het geluid wat de motor maakt, andere klachten of voorvallen enz. Ook de brandstofkwaliteit is zeer belangrijk. Probeer bij de volgende tankbeurt de lege tank eens te vullen met hoge kwaliteits-auto-diesel (Shell V-power, BP Ultimate) bij een auto-tankstation getankt, om te zien wat daarvan het resultaat is.