Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Revisie Verstuiver

Verstuiver revisie.

 

Wat het reviseren van een verstuiver inhoudt en wanneer dat noodzakelijk is wil ik in dit stuk gaan uitleggen met tekst en foto’s.

 

Wanneer verstuiver revisie:

Verstuiver revisie is nodig als er diesel op het water drijft, de motor grijs/blauw rookt en/of de motor meer dieselklop heeft dan vroeger. Ik durf wel te stellen dat als je motor ouder is dan 20 jaar je eigenlijk altijd wel toe bent aan een verstuiver revisie.

 

Wat gebeurd er bij een revisie en wat zijn de kosten:

Bij een revisie wordt de nozzle (verstuiver) vervangen en het verstuiverhuis gecleand in een ultrasonisch bad. De verstuiver wordt afgesteld op de juiste openingsdruk door middel van sims. De kosten kunnen erg variëren, afhankelijk van het type verstuiver, maar voor deze verstuiver uit de Volvo Penta MD11 zijn de kosten zo’n € 120 tot € 130. Volvo Penta vraag z’n 225 euro voor een gereviseerde verstuiver.

Als je een verstuiver wilt laten reviseren kan je me mailen. Ik reviseer alleen verstuiver die uit een boot komen, dus geen autoverstuivers!!

 

Gereedschappen die nodig zijn:

Steeksleutels

Ultrasoonbad

Verstuiverdruktester

Sims om de druk aan te passen.

 

Stap 1

De eerste stap is de verstuiver los te nemen uit de kop van de motor, dit heb ik in een eerder stuk geschreven op mijn site.

      

Stap 2

De moer waaronder de verstuiver veer zit wordt los gehaald. Hieronder zit een veer, een drukpen, een geleide stuk voor de veer en een aantal sims om de druk af te stellen.

Stap3

De verstuiverhuls wordt los gehaald en daarmee is de oude verstuiver ook los.

Stap 4

Na demontage van de onderdelen wordt de verstuiver eerst grof schoongemaakt in een spoelbak.

Stap 5

Na het schoonmaken van de verstuiver gaat de verstuiver de cleanroom in en daar wordt de verstuiver in verschillende ultrasoon bakken diep gereinigd. De verstuiver verlaat deze ruime pas als hij weer gemonteerd is, om te voorkomen dat er bij montage toch weer vuil in de verstuiver komt. Demontage gebeurt in tegenstelde volgorde.

Stap 6

De verstuiver wordt gecontroleerd met een verstuivertester en afgesteld op de juiste druk. Het afstellen van de juiste druk wordt gedaan met sims die in de cap van de verstuiverhouder zitten, deze sims hebben verschillende diktes om de verstuiver af te kunnen stellen.

Stap 7

De verstuiver wordt netjes gespoten in de gewenste kleur verf.

%