Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Verstuiver soorten

Verstuivers zijn er in verschillende uitvoeringen oa Tapverstuivers, gatverstuivers en Eén& tweetrapsverstuiver en er zijn twee soorten inspuit technieken direct in de cilinderruimte en indirect in de wervelkamer.

Trapverstuiver:

Een tapverstuiver wordt in dieselmotoren toegepast met indirecte inspuiting en heeft een openingsdruk die ligt tussen de 100 en de 135bar. de trapverstuiver heeft 1 inspuitopening en de verstuivernaald word bij een bepaalde diesel druk gelicht.

De brandstof wordt in een voor of wervelkamer gespoten in deze ruimte wordt de diesel gemengd met lucht waardoor een brandbaar mengsel ontstaat.

tapverstuiver

Gatverstuiver:

Een gatverstuiver word  in dieselmotoren met directie inspuiting toe gepast en heeft meerder openingen waardoor diesel  direct in de cilinder  word geperst. De verbrandingsruimte bevind zich in de zuigerbodem en de plaatsing van de inspuitopeningen is exact op de vorm van de verbrandingskamer afgestemd.

Door deze constructie kan de verstuiver maar op Eén manier in de cilinderkop geplaats worden.

De openingsdruk van deze verstuiver ligt tussen de 180 en 250 bar.

Gatverstuiver

Eén en tweetrapsverstuivers:

Dieselmotoren met een directe dieselinspuiting hebben een relatief harde dieselklop dit heeft te maken met de grote drukstijging in de cilinder door de grote hoeveelheid diesel die in Eén keer ingespoten wordt.

Door gebruik te maken van de zogenaamde voorinspuiting worst de verbranding voorzichtig ingezet waardoor de dieselklop een stuk verminderd.

De verstuivers hebben 2 veren namelijk een normale veer en een zwakke veer, door de zwakkere veer zal de naald bij een lage druk al een beetje kunnen lichten de verbranding word hierdoor ingeleid.

De naald van de verstuiver loopt tegen een aanslag de opgesloten zit me een sterke veer. De druk zal verder oplopen tot de normale openingsdruk en de naald zal op dat moment maximaal open zijn ( de hoofdinspuiting)

trapverstuiver