Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Verstuiver verwijderen

Verstuiver verwijderen.

Als je de verstuiver wilt verwijderen om deze bijvoorbeeld te laten reviseren, ga dan als volgt te werk.

Stap 1.

Maak de omgeving van de verstuiver goed schoon zodat er geen vuil in het verstuivergat (injector sleeve) kan vallen.

verstuiver foto 1

Stap2

Haal de brandstofleiding en de retourleiding los van de verstuiver.

verstuiver foto 2

Stap 3

Haal de brug los die de verstuiver op zijn plaats drukt.

verstuiver foto 3

Stap 4

Tik met een kunststofhamer tegen de verstuiver terwijl je de verstuiver er uittrekt. Het kan zijn dat de verstuiver er niet uit wil, dan kan je de verstuiver met wat WD40 of kruipolie inspuiten.

Stap 5

verstuiver foto 5

De verstuiver is verwijderd. Haal ook het brandplaatje weg dat nog in de sleeve zit. Dit brandplaatje zorg voor een gasdichte afdichting tussen de verbrandingskamer en de verstuiver. De Volvo Penta MD1 tot MD17 hebben dit plaatje niet omdat de verstuiver sleeve van koper is. De Yanmar GM motoren en andere voorkamerdiesels hebben wel zo’n koper ringetje

Gloeistift en versuiver

Dit plaatje geeft een inzicht hoe een voorkamer diesel eruit ziet.

Stap 6

Laat de verstuiver afpersen. Er wordt dan gecontroleerd of

1 De openingsdruk van de verstuiver correct is.

2 Het vernevel beeld juist is.

3 De verstuiver op druk niet nadruppelt.

verstuiver foto 7  verstuiver foto 8