Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Motor maakt vreemd geluiden:

Dieselklop:

Dieselklop is een trilling die veroorzaakt wordt door te snelle drukstijging bij de verbranding, vooral koude diesels hebben last van een dieselklop en naarmate de motor warmer wordt zal de dieselklop afnemen. Een te sterke dieselklop kan veroorzaakt worden door: Defecte verstuiver(s), daaronder valt o.a. nadruppelen van de verstuiver en een verkeerd verstuifbeeld. Defecte inspuitpomp, perskleppen defect, plunjer(s) versleten. Brandstof; cetaangetal te laag, water in de brandstof, lucht in de brandstof. Motorisch; compressie te laag of een defecte voorgloei-installatie.

 

Constante tik:

Klepspeling van één of meerdere kleppen is te groot of er zijn één of meerdere verbrande kleppen.

 

Rammelend geluid bij de koppeling:

Tussen motor en keerkoppeling bevindt zich een demperplaat. Deze speciale plaat met veren of kunststof nokken is gemonteerd aan het vliegwiel en dient om torsietrillingen van de motor (vooral bij lage toerentallen) te dempen en om de klap van het inschakelen van de keerkoppeling enigszins op te vangen. Als op lage toerentallen een ratelend geluid (dat er eerst niet was) ogenschijnlijk uit het koppelingshuis komt, wijst dit meestal op een versleten demperplaat en niet op een defecte keerkoppeling. Loszittende of gebroken veren veroorzaken het geluid. Voor een geoefend oor is het vast te stellen of het een defecte demperplaat betreft of het “tandhameren” van een versleten keerkoppeling. Naarmate de koppeling warmer wordt zal het geluid veranderen. Bij een defecte demperplaat niet!

 

Onregelmatig schudden en bonken:  

Versleten of verkeerde motorsteunen. Motor niet goed in lijn met de schroefas. Stationair toerental te laag.