Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Beluchter wat doet hij

Werking beluchter

 

Bij een draaiende motor wordt er koelwater door het motorblok geperst door de impellerpomp en komt uiteindelijk in de uitlaad en verlaat met de uitlaadgassen de boot. Als de motor wordt gestopt kan het gebeuren dat de aanvoer van koelwater niet stopt en hevelt het water naar binnen. Als dit hevelen niet word gestopt zal de motor vol water lopen en bij het starten waterslag worden veroorzaak dat onherstelbare schade kan veroorzaken aan de motor. Vollopen van de cilinder is alleen mogelijk als de motor niet meer draait want de uitlaadgassen van de motor pers het koelwater niet meer naar buiten. Omdat niet iedereen zijn afsluiter wil of kan dichtzetten of simpel weg wel eens vergeet is een beluchter in het koelsysteem erg belangrijk, de beluchter onderbreekt namelijk het hevelen omdat er lucht bij komt. Als de afsluiter van het koelsysteem wordt gesloten zal het hevelen stoppen of niet kunnen hevelen. Er zijn schepen die niet met een beluchter zijn uitgevoerd, dit is omdat als de kop van de motor boven de waterlijn staat heven niet mogelijk zou moten zijn MAAR in ben helaas toch motoren tegen gekomen waarvan de kop ruim boven de waterlijn stond en de motor toch water had geheveld.

 

eur-tek-p91-4

Schematische werking.

Koelwater wordt door de impellerpomp door het motorblok geperst en komt in de uitlaat (blauw) en verlaat met de uitlaatgassen (rood) de boot. Word de motor uitgezet dan stopt de persdruk en ook de persdruk van de uitlaatgassen die er voor zorgen dat het koelwater uit de uitlaatslang word gedrukt. Bij veel boten staat het punt waar het warme koelwater in de uitlaatkomt onder de waterlijn en gaat de uitlaatslang vaak omhoog naar een zwanenhals of een doorvoer in de spiegel, dit zorgt ervoor dat het water niet via die weg kan lopen en het hevelen begint. Door een beluchter hoog boven de waterlijn te plaatsen word er bij een stilstaande motor lucht toegelaten in het koelsysteem waardoor de hevelwerking stopt. De hoge waterkolommen in de slangen onder de beluchter duwen dan zowel de aanvoerkant als de afvoerkant van de beluchter leeg tot aan de waterlijn.