Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Werking van een dieselmotor

Werking van een dieselmotor

De dieselmotor bestaat uit verschillende onderdelen die je van buitenaf niet kan zien, o.a. krukas, zuigers, drijfstang, kleppen mechanisme. Aan de buitenkant zijn die je o.a. dynamo impeller pomp, brandstofpomp, cilinderkop. De cilinderkop sluit de cilinders aan de bovenkant af en tussen het blok en de kop zit een zogenoemde koppakking.
De zuigers gaan op en neer en om dit om te zeten naar een draaiende beweging zit er in de motor een krukas die op zijn beurt weer is gekoppeld is aan de koppeling en schroef van de boot laat ronddraait.
Een diesel is een 4-slag motor dit betekent dat een cilinder 4 lagen maakt waar van 1 de arbeid slag is en daar werkelijk voor voorstuwing zorgt, de ander slagen zijn om lucht in de cilinder te laten, verbrandingsgassen weg te persen en de compressie slag.
Omdat een diesel motor een 4 slag motor is en er dus maar na 4 slagen daad werkelijk arbeid word verricht is het van belang dat de diesel een zwaar vliegwiel heeft, dit zorg voor een gelijkmatiger draaien van de motor. Scheepsmotoren hebben in de regel altijd een zwaarder vliegwiel dat auto motoren om de motor rustiger te laten lopen.

 

De vier slagen:
Inlaatslag
Tijdens de inlaatslag gaat de zuiger naar beneden en wordt de inlaatklep geopend. Er stroomt verse lucht de cilinder in. De uitlaatklep is gesloten. Tijdens deze slag draait de krukas een halve slag.

Compressieslag
Tijdens de compressieslag zijn beide kleppen gesloten en gaat de zuiger naar boven. Hierdoor wordt de lucht in de cilinder samengeperst. Er ontstaat daardoor een zeer hoge druk en temperatuur boven de zuiger. Aan het eind van deze slag wordt de diesel onder zeer hoge druk ingespoten. De hoge temperatuur zorgt ervoor dat het mengsel tot zelfontbranding komt.

Arbeidsslag
Na de compressieslag volgt de arbeidsslag. Tijdens deze slag zijn beide kleppen nog gesloten. Met grote kracht wordt de zuiger naar beneden gedrukt. Op deze manier levert de zuiger kracht (arbeid).

Uitlaatslag
De laatste slag in de uitlaatslag. De inlaatklep blijft gesloten en de uitlaatklep is open. De zuiger komt omhoog en de afgewerkte gassen kunnen zo de cilinder verlaten.

 

 

gallery_1938_815_59625

 

 

image997      diesel21