Welkom op Dieseldokter.nl

De website van Fer.

Fer is De Dieseldokter voor (scheeps)diesels.

Op deze site vind je handleidingen van verschillinde motoren maar ook hoe je het onderhoud of reparaties aan een motor kunt uitvoeren. De site wordt voortduren voorzien van nieuwe beschrijvingen dus kom gerust eens terug.

 

 

 

Yanmar hulprelais plaatsten op startmotor

Monteren hulprelais startmotor Yanmar.

Als de er een verlengkabelboom is gebruikt bij een Yanmar motor, dan moet er een hulprelais geplaatst worden, dit staat zo beschreven de service manual.

Het beste is een relais met ingebouwde zekering, mocht er om een of andere reden iets misgaan in de startmotor wordt het dunne draadjes van af punt B ( afbeelding hierboven) beschermt door de zekering, dit verminderd het risico op brand.

Dit is een mooi relais hier voor verkrijgbaar in onze Winkel.

Het aansluiten is voor elke yanmar gelijk. Een draad vanaf de + van de startmotor naar het relais, en van het relais naar de S of C aansluiting op de startmotor ( start relais), dit is het hoofdstroom circuit.
De draad die vanaf de startknop of contactslot komt haal je los van de startmotor ( start relais ) en sluit je aan op het hulprelais en dan nog een draadje van het hulp relais naar de min.

 

Wat sluit je nu waarop aan:

Aansluiting 30:  draad van af de + startmotor (B)
Aansluiting 87: draad naar de startmotor (S of C)                                                                                                                  Aansluiting 85: draad van af startknop / contactslot

Aansluiting 86: draad naar de min

n.b. De draad op aansluiting 85 haal je van de startmotor af en sluit je aan op het relais.

Hoe ziet dat er nu uit in de praktijk:

          

Het relais.                                                                      De Onderkant: Hier staan de nummers bij de aansluitingen.

De blauw pijl is de draad vanaf de starknop / contactslot.

De rode pijl wijst de + aansluiting aan van de startmotor.

Een close up van het startrelais het rubberen kapje is aan de kant geschoven, je ziet nu duidelijk de + aansluiting van de startmotor en het draadje van de startknop / contactslot.

In dit voorbeeld zit er een draad vanaf de + aansluiting van startmotor gemonteerd, deze is voor de stop inrichting.

De draad die vanaf de startknop / contactslot komt losgenomen.

Maak een draad welke vanaf de + van de startmotor naar aansluiting 30 van het hulprelais gaat.

    

 

Het Kabeloog komt op de + van de startmotor.         De kabelschoen komt op het hulprelais.

Voor extra bescherming van de draad kan je een beschermingsbuisje aanbrengen om de draad.

Maak alle draden die nodig zijn.

Kabeloog – kabelschoen + startmotor naar  aansluiting 30 hulprelais, kleur rood
Kabeloog – kabelschoen  min bijvoorbeeld op het motorblok naar aansluiting 86 hulp relais, kleur blauw
Kabelschoen – kabelschoen startmotor ( relais ) aansluiting C of S naar aansluiting 87 hulp relais. Kleur nb.

 

 

                  De draad met kabeloog monteer je achter de kabelschoen.

 

Draad van hulprelais.

 

 

Tyrap alle kabels en draden bij elkaar. Tyrap het hulprelais vast aan de kabelboom.

 

Zorg er voor dat de zekering goed bereikbaar is.

De aansluitingen van het relais welke genoemd zijn in dit verslag zijn alleen geldig voor het relais wat gebruikt is voor dit  verslag, controleer altijd de aansluitingen op het relais dat je toepast.